tiistai 26. tammikuuta 2021

Teppanan vuoropäiväkodin kuulumisia:

Teppanan eskarilaiset koostuvat 15 innokkaasta ja energisestä tulevan syksyn koulukkaista. Tärkeimmäksi toimintaa ohjaavaksi asiaksi meillä on nostettu tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen eskarivuoden aikana. Toivottavasti siitä jäisi jotain opitun murusia koulureppuunkin. Moiset taidot on hyvä jo varhaisessa vaiheessa ottaa koko elämän ajan opiskeltavaksi tehtäväksi. Valitettavasti monelta aikuiseltakin ne puuttuvat tai kaipaisivat hieman päivitystä. 

Mitä siis olemme tehneet asian edistämiseksi, ettei vaan jää paperille asetetuiksi tavoitteiksi? 

Syksy käytettiin tutustuessa toisiimme, tapoihimme, persooniimme. Leikimme paljon metsässä, missä parhaimmat leikit syntyvät, urheilimme ja pelailimme yhdessä erilaisia ulkopelejä, seikkailimme ja retkeilimme. 

Eskarin alkaessa kirjasimme ylös toiveita ja odotuksia eskarin suhteen. Jokainen piirsi myös itsestään muotokuvan, johon kirjattiin näkyviin jokaisen oma arvio omista vahvuuksista ja mistä on kiinnostunut, myös eskarikaverit sanoivat toisistaan vahvuuksia ja hyviä asioita. Päivitämme näitä tietoja ajan kuluessa, koska taidot karttuvat ja toistemme tunteminen syvenee. 

Vuoropäiväkodissa eskarin käyminen on hieman erilaista, kuin päivätaloissa. Eskarilaisen päivä voi olla todella pitkä. Vuoropäiväkodin eskarilainen tekee lisäksi myös iltavuoroja, viikonloppuvuoroja, todella aikaisia aamuja jne. Eskariporukan koko vaihtelee päivittäin, samoin sen koostumus. Aina se paras kaveri ei ole paikalla. Siksi onkin todella tärkeää, että se meidän eskariryhmä oppii tuntemaan toisensa, hyväksymään toisensa, luottamaan toisiinsa ja että kaikkien kanssa olisi hyvä olla ja toimia.

 Kaikessa eskariarjen asioissa tulee päivittäin eteen tunne-ja vuorovaikutustaidot. Kun nämä asiat alkavat olla paremmalla puolella, kaiken muunkin oppiminen on helpompaa. Ryhmän kantava dynamiikka, vertaisoppiminen ja aikuisten aito läsnäolo ja luottamus sekä toiminnan yhteinen suunnittelu ja toteutus ovat tärkeitä rakennuselementtejä taitojen oppimiseen. 

Eskarissa olemme ottaneet käyttöömme satuhieronnan. Ruokailun jälkeen meillä on satuhetki, jonka jälkeen satuhieronta. Aikuinen kertoo ja näyttää satuhieronnan jollekin eskarilaisesta, muut ottavat parin itselleen ja tekevät satuhieronnan vuorollaan parinsa kanssa, seuraten aikuisen mallia. Seuraavanlaisia mielipiteitä satuhieronnasta:

"se tuntuu mukavalta" 

"voi hieroa toisia vuorotellen"

"kosketus tuntuu mukavalta" 

"se tuntuu mukavalta ja on kivaa"

"tarinat ovat kivoja" 

"tekee rauhoittavan olon, kun on välillä aika villi" 

"tykkään hieroa toisia"



Otamme myös huomioon ,jos joku ei halua osallistua satuhierontaan ,sitä kunnioitetaan. 

Aluksi pariksi otettiin tai haluttiin se oma kaveri. Nyt olemme huomanneet, että parilla ei ole niin väliä, kunhan vaan on oma eskarikaveri.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti