keskiviikko 3. maaliskuuta 2021

Kirje kouluun

Näin korona-aikaan yhteistyölle Koulun kanssa on saanut miettiä uusia tapoja. Kirjeenvaihto olikin oiva keino tähän. Tässä meidän ensimmäinen  kirjeemme koululle…

”Heippa ykköset!

Meidän Ilmareiden ryhmässä on tällä hetkellä 20 lasta, joista puolet on tyttöjä ja puolet poikia. Meidät on jaettu vielä kahteen pienryhmään, jotka ovat nimiltään Söpöhiiret ja Hamsterikissat. Pienryhmistä Söpöhiiret jäävät ensin sisälle ja aamupiirille aamupalan jälkeen, Hamsterikissat lähtevät aamupalalta ulos ja tulevat aamupiirille ulkoilun jälkeen. Toiminta-aika on aamupiirin jälkeen. Joskus meillä on erityispäiviä ja toimitaankin koko ryhmän kanssa yhtä aikaa.

Yksi tällaisista tärkeistä erityispäivistä on yhteissynttäripäivät! Yhteissynttärit suunnittelee 3-4 samoihin aikoihin syntymäpäiviään viettävää lasta: mitä synttäreillä tehdään sekä mitä leivotaan ja syödään. Suosikkileikki yhteissynttäreillä on tänäkin vuonna ollut Vettä kengässä, useammat erilaiset keksit on myös leivottu synttäreitä varten.

Lisäksi meitä ilahduttaa aika-ajoin Varpu niminen varis, joka on opettanut meille paljon erilaisia luonteenvahvuuksia. Varpu käy myös eskaria, mutta se on Varismetsässä. Varpu on tuonut meille muun muassa kivoja leikkejä, joiden avulla olemme harjoitelleet hyödyntämään luonteenvahvuuksiamme sekä erilaisia tärkeitä taitoja koulua varten. Varpu seurailee meidän tekemisiämme paljon ja huomaa aina hyvän. Olemme saaneet Varpulta Kehukäpyjä, joissa on kerrottu kuka lapsi kehun saa ja mistä syystä. Ne on luettu kaikille ääneen ja laitettu kunniapaikalle esille, ryhmän seinälle


Varpu Varis

Lapset kertovat oppineensa eskarissa:

”Me on opittu pelaamaan sählyä ja jalkapalloa. Nyt me opetellaan luistelemaan.”

”Mä oon oppinu eskarissa uimaan.”                                             

”Mukavinta hommaa on rakentaminen legoilla ja plus-plus palikoilla.”

”Minä olen oppinut eskarissa kirjaimia, pluslaskuja ja eskarilaisten nimiä.”

”Minä olen oppinut luistelee, leipomaan.”                                 

”Olen oppinut kaikkien kanssa leikkimään, piirtämään ja askartelemaan.”

”Ollaan tehty tehtäviä, olen oppinut pelaamaan sählyä, piirtämään.”                                      

”Olen oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.”

”Olen oppinut vähäsen lukemaan ja rakentelemaan.”

”Minä olen oppinut laittamaan hanskat hihojen päälle, laskemaan, kirjoittamaan pikkuisen.”

”Mä olen oppinut ite laittamaan hanskat käteen, lukemaan vähäsen, kirjottamaan vähäsen, oon oppinu, että on hyvä käyvä eskaria.”

”Oon oppinut paremmin lukemaan ääneen, oon oppinu pelaamaan kirjainbingoa, ollaan leikitty tosi paljon.”

Koronan vuoksi kaikki tärkeä ja kiva yhteistyö koulun kanssa on ollut tauolla ja se harmittaa meitä…

Meitä kiinnostaisikin nyt tietää minkälaista on olla ekaluokalla; tuleeko läksyjä joka päivä? Ulkoillaanko siellä? Mitä siellä pitää osata? Mikä on teidän lempitunti? Minkälaista on iipassa?

Terveisin Ilmareiden eskarit” 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti