Kajaanin kaupungin esiopetusryhmissä on jo useamman vuoden
ajan hyödynnetty iPadeja. IPadit eivät ole irrallinen ja erillinen osa
toimintaa, vaan niitä hyödynnetään osana pedagogista toimintaa. Tämän päivän
työ- ja opiskelupaikoissa on välttämätöntä osata käyttää teknologiaa ja siksi niiden käyttöä on hyvä alkaa harjoittelemaan viimeistään esiopetuksessa. Laitteet
monipuolistavat oppimisvälineistöä, mutta eivät kuitenkaan ole mikään
päätarkoitus. laitteita käytetään silloin, kun niistä saadaan jotain etua ja hyötyä. Toisinaan taas vanhat ja perinteiset menetelmät ovat edelleen
parempia ja silloin siihen ei kannata väkisin yrittää teknologiaa sotkea.
Jos lasten kanssa esimerkiksi harjoitellaan hienomotorisia
taitoja ja saksilla leikkaamista, niin kyllä edelleen on toimivampaa ottaa
sakset käteen ja harjoitella leikkaamista kuin katsoa esimerkiksi
leikkaamisesta opetusvideo YouTubesta. Toisaalta, jos tehdään vaikka
lumitutkimuksia, voi olla mielekkäämpää kuvata lumen sulamisesta TimeLapse-video
kuin istua tuntikausia vieressä sulamisprosessin etenemistä tuijottamassa.
Joistakin lapsista voi olla ikävää harjoitella esimerkiksi
kirjainten muotoja kynällä paperille, mutta jos sitä samaa harjoitusta voikin
tehdä tabletin näytölle, harjoitus muuttuu mielekkääksi. Tai parityöskentelyä
ja vuorottelua voi harjoitella vaikka salapoliisitehtävän kautta, jossa parin
kanssa etsitään ja vuorotellen luetaan QR-koodeja, siihen yhdistetyt kynätehtävätkin sujuvat kuin huomaamatta!
Lasten näkökulma ja kiinnostuksen kohteet saadaan myös paremmin
dokumentoitua ja esille, kun lapset saavat esimerkiksi valokuvata
mielenkiintoisia kohteita retkellä. Se mitä lapset kuvaavat tärkeänä kohteena
voi olla ihan eri kuin mitä aikuinen on ajatellut. Lasten itse ottamien kuvien
perusteella opimme tuntemaan lapset ja heidän mielenkiinnon kohteensa paremmin
ja sitä kautta myös osallisuus toteutuu paremmin!
Uuden tekniikan myötä esikoulussa saatetaan opetella sellaisiakin asioita, jotka ovat suurimmalle osalle aikuisia ihan outoja, kuten koodauksen alkeita. Koodauksen alkeissa ei toisaalta ole mitään sinänsä ihmeellistä, aika paljon se on kuin kapteeni käskee -leikkiä leikkisi. Minä sanon ohjeen ja sinä toimit ohjeen mukaan. Kajaanin kaupungin esiopetusryhmissä saattaa vierailla koodausharjoitusten ohessa näitä suloisia BeeBot-mehiläisiä, joita voi koodata menemään tiettyjä reittejä ja harjoitella samalla vaikkapa lukumäärä-numero -vastaavuuksia.
Kajaanissa ollaan aika pitkällä iPadien hyödyntämisessä esiopetuksessa. Lapset kuvaavat, videoivat, tekevät animaatioita, tutkivat, musisoivat, kirjoittavat, koodaavat, pelaavat jne. Paljon olemme ideoineet ja hyviä ideoita tulee onneksi uusiakin jatkuvasti. Lapset ovat päässeet huomattavasti enemmän tekemään omaa kulttuuria, kun laitteet ovat olleet käytössä. Ihana on myös huomata se, että lapset auttavat toisiaan, vuorottelevat ja ennen kaikkea ihastelevat toistensa teoksia.
Riikka Sipilä
Kajaanin varhaiskasvatuksen pedamentori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti